ESC 2025: Top 12

Het is maar goed dat ik even heb gewacht met het opstellen van mijn ranglijst, want er zijn in de afgelopen dagen al zoveel verschuivingen geweest.

Het is een raar Eurovisie jaar voor me. Ik heb veel moeite om de liedjes een plek te geven. Dat gebeurt wel vaker, maar meestal pas later in het seizoen als er 20+ inzendingen zijn. Dit jaar is er zoveel gekozen dat op de een of andere manier net niet mijn ding is. Of liedjes die ik nu leuk vind die normaal absoluut niet mijn smaak zouden zijn. Nummers die normaal wel mijn smaak zouden zijn maar waar ik nu op de een of andere manier niet mee vibe. Rare start, maar we gaan zien waar het uiteindelijk eindigt!

Ik ga alleen wat schrijven bij de nieuwe liedjes en/of liedjes waar ik nog iets aan toe heb te voegen, om onnozel gewauwel te voorkomen. Voor nu heb ik mijn ranglijst als volgt:

1. Shkodra Elektronike - Zjerm (Albanië )




2. Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son (Luxemburg)




3. EMMY - Laika Party (Ierland)

(Optreden begint 1:15)

Ja, over dit lied wil ik toch nog wat zeggen, ondanks dat het niet een van de vier nieuwe inzendingen is. Er is namelijk best wat controversie rond dit liedje.

Een van de hot topics is dat Emmy niet Iers is, maar uit Noorwegen komt (en niet in Ierland woont). Ze werd afgewezen voor MGP (Nationale Finale van Noorwegen) en heeft het daarna bij Ierland geprobeerd, waar ze niet alleen werd toegelaten maar zelfs won. Veel mensen zijn boos dat Ierland niet wordt vertegenwoordigd door een authentiek Iers persoon...
What the freaking fuck. Ik snap echt niet waar mensen een probleem van maken. Er staat niets, maar dan ook helemaal niets, in de regels van het Eurovisie songfestival dat eist dat een artiest uit het desbetreffende land komt. Heck, we weten allemaal dat Celine Dion uit Canada komt en toch heeft ze toch echt gewonnen voor Zwitserland in 1988. Daarbij, bijna elk jaar zijn er artiesten die voor een ander land meedoen. Hoe moet bijvoorbeeld een microstaat als San Marino anders aan diens artiesten komen (en een kans maken)? En niet alleen San Marino, heel de geschiedenis van Eurovisie staat vol met artiesten van een bepaalde nationaliteit die meedoen voor een ander land.
Het gaat de artiesten vaak om de kans om op een groot podium te staan zodat ze een boost krijgen in naamsbekendheid en mensen hun muziek kunnen ontdekken. Ik ga het ze echt niet kwalijk nemen dat als dat niet via hun eigen land kan (of dat nou is omdat dat land sowieso nooit meedoet aan Eurovisie, of omdat ze zijn afgewezen bij hun eigen NF/interne selectie) dat ze het dan bij een ander land proberen. Groot gelijk hoor.

De andere controversie is het onderwerp van het liedje. Er zijn veel mensen die het smakeloos vinden dat Emmy een uptempo 'vrolijk' liedje heeft geschreven over Laika, omdat de omstandigheden rond haar dood enorm tragisch zijn. En dat zijn ze ook echt, het is walgelijk wat mensen Laika aan hebben gedaan. Ik snap dan ook wel waarom veel mensen er moeite mee hebben.
Ben ik het ermee eens dat het lied smakeloos is? Nee, dat dan weer niet. Sommige mensen gaan zelfs zover door te zeggen dat Emmy het aan het romantiseren is, waar ik het al helemaal niet mee eens ben. Naast dat het duidelijk is uit de lyrics ("I hope that Laika never died" ), is het ook niets nieuws dat artiesten "vrolijke" liedjes schrijven over heftige/tragische/controversiële onderwerpen. Foster the People met Pumped up Kicks, Outkast met Hey Ya en heck, zelfs Bonney M met Rasputin. En dat zijn alleen nog de liedjes die ik nu even snel kan opsommen.

Voor mij persoonlijk is het contrast tussen de heftigheid van het onderwerp en de 'cutesy rainbow' vibe van het liedje júíst hetgeen dat het me zo hoog doet plaatsen. Ik vind het een hele slimme manier om mensen aan het denken te zetten. Wat er gebeurd is met Laika ís namelijk heel tragisch en Emmy herinnert ons daaraan, juist door het contrast tussen het vrolijke deuntje en de werkelijke gebeurtenis zo scherp te maken. Je krijgt het gevoel van: kan dit eigenlijk wel? Vervolgens ga je nadenken. Sommige mensen voelen dan, net als ik, woede voor wat Laika is aangedaan. Maar blijkbaar richten sommige mensen die woede vervolgens op Emmy ipv op de mensen die dit daadwerkelijk hebben gedaan? Don't shoot the messenger! Emmy heeft Laika niet de ruimte ingestuurd. Als je een film kijkt die tragische gebeurtenissen met donkere humor aan de kaak stelt waardoor je aan het denken wordt gezet over de tragediën die mensen elkaar (of dieren) hebben aangedaan, wordt je dan boos op de acteurs? De regisseur?
Mogen we dan niet meer herinnerd worden aan de gebeurtenissen omdat dat ongemakkelijk is, of mag dat alleen maar als dat wordt gedaan met een serieuze ondertoon? Als Emmy een gevoelige ballad vol tranen had geschreven over hoe ze hoopt dat Laika nooit dood was gegaan, was het dan dus wel oké geweest?

Zoals je misschien merkt heb ik hier veel over te zeggen. Misschien had ik er beter een apart verhaal over kunnen maken. Goed, ik hou het hierbij. Op naar de volgende!


4. Tautumeitas - Bur man laimi (Letland) Nieuw


Ik ben super tevreden met de keuze van Letland! Oorspronkelijk had ik andere favorieten voor deze nationale finale, maar ik moet toegeven dat Tautumeitas de enige waren met het volledige pakket. Waarom ze onder mijn radar zijn gevlogen, is omdat ik de studioversie niet enorm boeiend vond. Dit is zo'n lied dat pas echt tot leven komt op het podium met de volledige show erbij. En wat hebben ze dat mooi gedaan zeg! En die harmonieën, echt fantastisch.

Wel had ik moeite om dit goed te rangschikken, omdat ik dus niet zo snel naar de studioversie zou luisteren op Spotify. Maar dit optreden steeds opnieuw bekijken? Ja, dat dan weer wel! Met het volledige pakket is het een van mijn favorieten.

In het verleden zijn er meer liedjes geweest waarvan ik niet zoveel had met de studioversie, maar wel met het live optreden. Manizha met Russian Woman is daar een heel goed voorbeeld van. Haar stage presence en charisma maken dit nummer, waardoor het in de studioversie lang niet zo goed is. Voordeel voor Tautumeitas is dat liedjes van dit kaliber het vaak goed doen in Eurovisie, omdat het natuurlijk een live event is. Fingers crossed dat ze het goed gaan doen, want ik gun het Letland enorm. Vorig jaar hebben ze hun lange NQ-streak eindelijk weten te verbreken en ik zou het leuk vinden als ze het kwalificeren voort kunnen zetten (en denk dat ze daar een goede kans voor hebben ook!)


5. Klavdia - Asteromáta (Griekenland)


Het viel me ineens op dat ik in mijn vorige verhaal helemaal niets heb gezegd over haar live zang en dat wilde ik even rectificeren. Want damn, out of this fucking world. Wat een fantastische zangeres!


6. Ziferblat - Bird of Pray (Oekraïne) Nieuw


Oké, ik ga heel eerlijk zijn. De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik: what in the 70's is this??? En niet op een positieve manier. Het lied debuteerde denk ik op mijn 10e plek? Ik had er totaal geen klik mee, terwijl dit soort muziek normaliter veel meer mijn ding is dan bijvoorbeeld Laika Party.
Echter, nu ik het lied een aantal keer heb gehoord vind ik het eerlijk gezegd toch best wel goed. Ik vind de instrumentatie zo verschrikkelijk mooi. Die vrouwelijke stem met haar 'ethereal' zang is ook echt prachtig. Anderzijds heb ik nog steeds een beetje moeite met het 'schreeuwerige' aspect van het lied (bij gebrek aan een beter woord ervoor).

Zal dit het goed gaan doen? Ik vind het enorm moeilijk te voorspellen. Oekraïne is een ESC powerhouse en staat bekend om belachelijk goede stagings. Als je kijkt naar het verschil van hun inzending vorig jaar in de nationale finale en hoe het er uiteindelijk op het grote podium uitzag is het gewoon bijna belachelijk wat voor een glow up het was. Nu is het ook wel weer zo dat ik denk dat Bird of Pray een stuk minder toegankelijk is dan Teresa & Maria vorig jaar was.

De fans zijn in ieder geval niet zo te spreken over deze inzending en sommige zeggen zelfs dat het de eerste non kwalificatie gaat worden voor Oekraïne. Persoonlijk lijkt dat me sterk. Oekraïne heeft tegenwoordig zo'n grote diaspora rond heel Europa dat dat alleen al genoeg zou moeten zijn om te kwalificeren (wat misschien niet eerlijk is, maar wel de realiteit). Daarnaast zullen er ook heus wel mensen zijn die JUIST trek hebben in dit soort muziek en heel hongerig zijn geworden door het gebrek ervan in Eurovisie. Eindelijk een moment voor hen om de telefoon te pakken en te stemmen.


7. Red Sebastian - Strobe Lights (België )



8. Miriana Conte - Kant (Malta) Nieuw


Haha, dit is zo slecht dat het een 180 doet en weer goed wordt. Ik heb zo het vermoeden dat dit mijn guilty pleasure voor het jaar gaat worden.

Serving kant zingen is iets wat de EBU normaal nooit zou toestaan, maar ik vraag me af of ze hier iets aan kunnen doen omdat het gewoon een heel clever woordgrapje is. Kant betekent in het Maltees namelijk zingen, waardoor Miriana technisch gezien 'gewoon' zingt over dat ze ons zang serveert. In het geval dat de EBU toch moeilijk doet en ze moet gaan censureren, hoop ik dat ze gewoon een van haar dansers verkleedt als Immanuel Kant en zichzelf als een serveerster, zodat ze kan doen alsof ze letterlijk Kant serveert, lmao.

Anyway, alle gekheid op een stokje. Ik vind dit optreden hilarisch. De knipoog naar The Sound of Music, het verschrikkelijk ordinaire pakje dat ze draagt en dan die belachelijke roze yogaballen op het einde. Dit is pas de Nationale Finale en Malta is daar zeker niet de beste in, dus ik ben enorm benieuwd wat voor een glow up dit op het grote podium gaat krijgen. Dit is dus camp waar ik wél van kan genieten (ja ja, ik ben hypocriet, I know) en ben enorm blij dat we op zijn minst een van dit soort inzendingen in de lineup hebben. Winnen gaat ze sowieso niet doen, daar ben ik dus niet bang voor (en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik ervan kan genieten. Ik ben altijd als de dood dat iets als dit wint en we vervolgens worden gelanceerd in een Jaren 2000's Eurovisie 2.0 omdat iedereen het probeert te repliceren).


9. Erika Vikman - Ich Komme (Finland) Nieuw


"Ich Komme, Ich Komme," luidt het, en dat betekent precies wat je denkt dat het betekent. Erika is voor nu de grote favoriet onder de Eurovisie fans en sommige zeggen zelfs dat ze zal gaan winnen. Misschien niet geheel verrassend dat ik het dus niet zo fantastisch vind, want dat gebeurde de afgelopen jaren ook steeds (zowel Cha Cha Cha als Rim Tim Tagi Dim waren de fan favorieten, en hoewel ik ze zeker niet slecht vond waren het absoluut niet mijn favorieten). Hetzelfde nu met Ich Komme. Ik doe enorm mijn best om te horen wat alle andere fans horen in dit lied, want ik wil het echt graag leuk vinden, maar het lukt gewoon niet? Ik heb hier helemaal niets mee.

Nou ja, helemaal niets is ook niet waar. Ik kan zien dat ze geniet op het podium en het enorm naar haar zin heeft, dat vind ik super leuk. Het is ook niet alsof ik dit het slechtste lied ooit vind of zo en ik weet zeker dat ik het uiteindelijk kan gaan waarderen als een Eurovisie klassieker (zelfde is gebeurd met de voorgaand genoemde liedjes, als ik in een ESC club zou zijn zou ik erop uit mijn dak gaan probably). Maar ik zie het niet gebeuren dat dit ineens in mijn top 10 komt te staan als alle liedjes uit zijn. Dus ja, wederom een jaar dat ik enorm out of touch ben met de rest van de fandom en ik met de neus op de feiten wordt gedrukt dat ik gewoon een oud mormel ben dat niets snapt van moderne muziek. Of misschien ben ik gewoon een beetje salty omdat Goldielocks met Made Of tweede is geworden in de Finse nationale finale en dat mijn favoriet was. Ik had haar zoveel liever in de line up gehad... maar ja, je kan niet alles hebben hè.


10. Klemen - How Much Time Do We Have Left (Slovenië )



11. Nina Žižić - Dobrodošli (Montenegro)



12. Melody - Esa Diva (Spanje)
11 feb 2025 - bewerkt op 11 feb 2025 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Imagimary
Imagimary, man, 45 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende