Mars vs KitKat
Nestlé en Mars hebben ruzie over de schapruimte in Nederlandse tankstations. De Zwitserse producent van candybars als Nuts, Lion, KitKat en Toblerone beschuldigt de Amerikaanse concurrent van M&M’s, Milky Way, Twix en Snickers van ongeoorloofde leveringsafspraken.
Volgens Nestlé zorgen deze afspraken er voor dat de markt voor chocoladerepen in Nederlandse tankstations wordt afgeschermd. Mars betaalt de Nederlandse tankstations een extra vergoeding wanneer ze producten van Mars goed positioneren in de winkel.
Met andere woorden: Nestlé klaagt over het feit dat straatvechter Mars financiële voordelen biedt aan Nederlandse tankstations.
Extra inkomsten
De stationhouders kunnen tot wel 5% extra verdienen bovenop hun totale omzet op Mars-producten. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is het plaatsen van een verkoopmeubel met alleen Mars-producten op de toonbank én een exclusief Mars-meubel boven het chocoladeschap.
Goed voor de stationhouders. Ik lees nergens dat hen het mes op de keel wordt gezet door Mars. Ze zullen niet blij zijn met deze aktie van Nestlé.
Volgens Nestlé verkrijgt Mars door de extra vergoedingen een oneerlijke machtspositie in de Nederlandse petrolmarkt. De Zwitserse candybarfabrikant beweert dat Mars nu al een marktaandeel van 67% heeft in chocoladerepen bij tankstations.
Bij Nestlé roept men blijkbaar liever de hulp van de rechter in, daarbij aanspraak makend op concurrentiebeperkende, corporatocratische wetgeving, in plaats van zélf de handen uit de mouwen te steken door a) betere producten te maken waardoor hun marktaandeel omhoog gaat en b) een beter tegenaanbod te doen aan de pomphouders. Maar ja, dat gaat dan weer ten koste van hun marge, en dat is precies wat ze met deze aktie willen bereiken: het tegengaan van concurrentie op prijs door het dichttimmeren van de markt onder gebruikmaking van de corporatocratische (Europese) wetgeving.
Onafhankelijke pompstations
Nestlé is van mening dat Mars dit grote marktaandeel misbruikt door de extra vergoedingen te hanteren. Het zou om mededingingsbeperkende afspraken gaan. Nestlé heeft er niet voor gekozen naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit te gaan, maar direct naar de rechter.
Nestlé zijn een stelletje huilebalken die concurrentie uit de weg gaan en deze met behulp van de overheid willen onderdrukken. “Papa, mijn vingertje doet aua”.
Overigens richt de strijd zich vooral op tankstations die geen eigendom zijn van grote oliemaatschappijen. In totaal telt Nederland zo`n 2.000 van deze tankstations. Van de totale omzet van zo`n 20 miljoen euro aan chocoladerepen in tankstations zijn onafhankelijke stations goed voor 42% aan omzetaandeel.
De andere 58% van de omzet is onbelangrijk want blijkbaar een maatje te groot voor Nestlé. Zal wel lastig zijn om tegen de poten van grote internationale oliemaatschappijen aan te schoppen, wellicht ook in verband met belangen in andere landen.
De klant is er de dupe van; door concurrentiebeperking is er minder stimulans om aan product- en marktinnovatie te doen, waardoor de prijs/kwaliteitsverhouding van de produkten niet vooruit gaat. Met dank aan EU wetgeving, die zogenaamde concurrentievervalsing tegen moet gaan. Welkom op de glijdende hellingen naar beneden.
Frankevrij, man, 61 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende