Beste NS:
Alwin Westhof
alwinwesthof@hotmail.com
NS klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht
Betreft: Voordeluren
Geachte heer/mevrouw,
Toen ik laatst in de trein zat raakte in onverhoopt in discussie met één van uw medewerkers. Een medereiziger in de coupé waarin ik mij ook bevond had een kaartje met korting (ofwel voordeeluren) gekocht. De beste man had een voordeelurenabonnement en had in goed vertrouwen een kaartje met korting gekocht. Het geval wil echter dat het voor negenen was toen zijn kaartje gecontroleerd werd. Vijf vóór negen op precies te zijn en de conducteur vond het nodig om het kaartje in te nemen, omdat de man buiten de voordeeluren om toch met zo’n kaartje reed. Had de man in een coupé verder gezeten, was de conducteur er vijf minuten later en was er niets aan de hand. De man moest bij het volgende station maar uitstappen en een nieuw kaartje kopen.
Toen de conducteur mijn OV vervoerbewijs controleerde vroeg ik hem waar op het kaartje de voorwaarden van de voordeeluren te vinden waren. Deze kon hij mij echter niet aanwijzen en antwoordde met: ‘Dat hoort die meneer te weten’. Verbaasd was ik met dit antwoord aangezien ‘die’ meneer een klant van u is en het uw taak is om de klant in informeren over uw product. Stukje marketing, stukje klantbinding, stukje logica. ‘Die meneer’ had vast wel ergens een brief gekregen met informatie, uitleg van een service medewerker(ster) of had het van iemand gehoord. Zelf heb ik ook een jaar met een voordeeluren abonnement gereden en wist ik nooit dat je vóór negen uur níét met korting mag rijden. Dit heb ik een jaar lang met enige regelmaat wél gedaan. Mijn kaartje is nooit ingenomen, ik heb nooit een boete gekregen en er is ook nooit wat tegen mij gezegd. Het was toevallig een vriendin van mij die het me vertelde, toen we op een vroege ochtend een kaartje kochten. Zij een gewone, ik met korting. Kaartjes wel gecontroleerd, maar weer werd er niets gezegd.
Mijn vraag aan u is dan ook: Waarom staan de voorwaarden niet op het kaartje? Op de achterkant is genoeg ruimte, zo lijkt het. Waarom staat het ook niet op de kaartjesautomaat? Er staat immers alleen ‘Korting’. Is het niet mogelijk om een klein informatie scherm te maken dat verschijnt wanneer deze korting word geselecteerd? En als laatste de vraag: Waarom is het überhaupt mogelijk om vóór 9 uur een kaartje met korting te halen? Het lijkt me vrij logisch dat je het kaartje haalt vlak voordat je trein komt. Niemand die om 7 uur ’s ochtend naar het station fietst om alvast een kaartje te halen voor de trein van half 10. In mijn ogen worden de reizigers veel te weinig geïnformeerd over deze voordeeluren wat –zoals in bovenstaand geval- vaak kan leiden tot irritatie, discussie en agressiviteit. Gelooft u mij, ik zit ’s ochtend veel liever met mijn hoofd in de ochtendkrant dan dat ik discussieer over het innemen van een –gelukkig wel van verantwoord mixed sources papier!- voordeeluren kaartje.
Hopend op een spoedig antwoord van uw kant,
Alwin Westhof.
Joint, man, 33 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende