Grafgrotkelders spelonken hal[le]lu[ja]cinaties ed


Alle zogenaamde [on]heilige Schriften zijn van begin tot eind mensenwerk & pas achteraf is men het gods
{of des duivels} Woord gaan noemen. {A}theisten. {a}gnosten, {an}archisten, kortom 'mensen', neigen nu eenmaal tot onder- & overdrijving: die gevoelens, gedachten & daden blaast men op tot in 't oneindige
net als bodypaint, kleding, geluidsvolume, advertentiecampagnes, boerenbedrog, propaganda & reclame!!

Mat Gargon blijft zich er 300 jaar geleden nog 't bijna "Verlichte" hoofd over breken als protestants preker.

Dit schijnt hier te klaarder, om dat 'er even te vooren staat:
ZY LIEPEN HEENEN OM 'T DEN DISCIPELEN TE BOODSCHAPPEN,

het geen deezen Bijbel-zifters het zelfde zal geschenen hebben, als hier,
EN ALS ZY HEENEN GINGEN, OM HET ZIJNEN DISCIPELEN TE BOODSCHAPPEN.


Te graatiger is dit aangenomen, om dat eenigen meinden, dat JC de vrouwen niet verscheen op den weg, als zy naar d'Apostelen gingen, maar na dat zy met SJIM'ON PETROS & de geliefde YOCHANAN wedergekeert, en nogmaals, in de grafkelder getreden waren.

Doch wy behouden deeze woorden, en achten het ongerijmd iets uit te wisschen, of na te laten, dat "G ds Geest" heeft ingegeven. Het koppelwoordeken, KAI, "ende", toont de welvoeglijkheid deezer woorden, en der zelver verband tusschen 'T HEENEN GAAN der vrouwen, en 'T VERSCHIJNEN van JC.

Ook schijnt ons de heiland in deeze TWEEDE verschijninge, aan alle de vrouwen niet voorgekomen, na DAT zy den Apostelen de blijmaare zijner opstandinge reeds gebragt hadden, maar terwijl zy spoeiden en liepen, om hen die boodschap te brengen.

Dit meinen wy ook uit LUKAS te konnen, en te moeten besluiten, want die stelt het lopen van PETRUS naar het graf, na dat de vrouwen hadden verhaalt, wat zy gezien & gehoort hadden. Dies moet Yochanan,
gelijk wel meer, hier door LUKAS verklaart werden, die stipter op den tijd let.

De voorgestelde zwaarigheid vloeit uit het begrip, dat 's Heilands verschijninge aan ALLE de vrouwen dezelve zy, als aan Miryam de Magdaliet, die wy reeds onderscheiden hebben. Dus schijnen ons de betwiste woorden onuitwischlijk, en de gelegendheid aan te wijzen, by welke JC aan ALLE de vrouwen verscheen; namentlijk, ALS ZY HEENEN GINGEN om den Engel-last uit te voeren, & 's Heilands opstandinge
den Apostelen BEKEND TE MAKEN.

In die volvaardigheid verschijnt haar JC op dat zy met te meer zekerheid, de blijmaare verkondigen mogten, ZIET, zegt onze MATTHEUS, YEHOSJOEA IS HAAR ONTMOET. Het grondwoord apeenteezen,
zegt eene VOORBEDACHTE ontmoeting, als men iemant TEGEN GAAT, en voorkomt op den weg, want JC
wist, datze op weg en naar Yeroesjalayiem waren, en komt haar tegen en te gemoet.

ZO plagten onderdaanen hunnen Koning, en minderen der meerderen uit beleefdheid en dienstwilligheid
tegen te gaan. Maar o diepte des rijkdoms van G ds genade en voorkomende menschlievendheid! de Ko-ning der Koningen treed hier de vrouwen tegen, de Heer der Heeren gaat zijne geringe dienstmaagden te gemoet. En hoe zouden wy hem vinden, indien hy zelf ons niet voorkwaame met zijnen Geest?

ZO gunst- en heil-rijke voorkominge beloofde hy door zijnen Profeet, en zal hy den HEIDENEN, en allen, die nog verre zijn, eens bewijzen, als hy allen toeroept: WENDT U NAAR MY, EN WORD BEHOUDEN,
ALLE GY EINDEN DER AARDEN!
En wederom: O ALLE GY DORSTIGEN, KOMT TOT DE WATEREN!

Kortom: ook wijzelf zijn als het ware bij wijze van spreken als die "Adam & Eva", "Kajien & Abel", "Noach,
Cham, Set & Yafeth", "Avraham, Yitschak & Ya'akov", "Mosjeh & Aharon", "go{e}den & slechten", 'liefde & haat', 'mannelijk/vrouwelijk', 'kinderlijk/volwassen', 'verdelgers & redders', 'verdoemers & heilbrengers', &
practisch alle mydibijbelverhaaltjes gaan zo dus allemaal ook 'over ons', onze oorsprong & toekomst ...

Hier
& nu
is tegelijkertijd ook
overal &
altijd
...
engel
23 jun 2009 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende