7/11
Zouden zy,
die JC aan 't kruishout zo bitter beschimpten,
hem nu veel eerbied en liefde
bewezen hebben?
Ik zie, dunkt my, den weggaanden bok, Hazazel, die van de Babylonische,
of Alexandrijnsche Jooden dartel bespot, & 't hair uitgetrokken, & gestoten, & voortgetrokken wierd,
& dus weggedreven: her uit! her uit! ga voort! ga voort! zo wierd Sjimsjon van de Filistijnen,
als zy hem in zegepraal afvoeren naar Gaza, met dartle smaad- en schimpwoorden voortgedreven, geketend en gekluisterd.
Dus zegepraalt ook het schendrot over onzen geestlijken Sjimsjon,
en leid hem uit den hof naar Yeroesjalayiem, uit zijne worsteling naar zijn kruisdood.
Johannes vermeld een omstandigheid, die Mattheus voorby gaat, en wy tusschen invoegen.
De krijgsbende gestijfd door aanzienlijke mannen uit den Raad, brengt JC eerst tot Annas,
en niet tot Kajafas, gelijk Mattheus schijnt te zeggen, doch het strijd geenzins, eerst tot Annas,
en van hem naar Kajafas geleid te worden.
Deeze Annas,
of Ananus was van groot aanzien,
en door den Stadhouder Quirinius, niet lang geleden,
tot Hoogenpriester aangesteld, doch van Valerius Gratus afgezet.
Zijn zoon Eleazar had die waardigheid ook bedient,
gelijk thans zijn Schoon-zoon Kajafas deed,
en voor en na, vijf zijner Zoonen.
Een geluk,
dat niemant der Jooden oit gebeuren mogt, en de waardigheid van Annas bewijst.
Maar 't zy daarom, 't zy, om dat hy onder wege woonde, 't zy, om dat hy den Verrader belooft had te voldoen, 't zy, om dat hy Hoofd en Voorzitter des grooten Raads was, 't zy, om dat hy den Raad vergaderen, en tijd, en plaats stellen moest, als van meer gezachs, dan Kajafas zelf;
het zy, om eenige andere reden, immers zy leiden JC eerst tot deezen Annas, of in 't huis van deezen,
om eenig onderzoek naar 's Heilands leer en Leerlingen te doen; en of de verlochening van Petros
hier zy voorgevallen, gelijk sommigen willen, heeft weinig schijns; nadien zulks voor den grooten Raad is geschied, die niet in 't huis van Annas, maar van Kajafas vergaderde: weshalven Annas JC ook derwaards zend geboeid, en gebonden door dezelve schaare,
die hem gevangen had.
Je ziet het
als het ware voor je ogen gebeuren,
net als bij Adam & Eva, Kajien & Abel, de Zondvloed en 't
Verhaal van de Ark van Noach & alle tussenliggende bijbelverhalen over Avraham, Isjmael, Yitschak, Ya'akov, Yoseef & Mosjeh, de priesters, koningen & profeten,
het is het verhaal van "de mens" of Elckerlyc in
Alledagsland: ook wij spelen onze rol
op soortgelijke manieren & wijzen,
en staan voor de keus aan
welke kant wij
hier nu
staan
...
set, man, 110 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende