badwater bewaren & kinderen weggooien?
'orthodoxie'
na automutilatie & censuur?
misschien later ...
1.36
DE
UITDAGING
VAN MARCION
leidde dus
veel meer dan het gnostische gedachtegoed
tot de orthodoxe 'geloofsbelijdenis'?
Een aantal leraren
die door kerkvaders als 'gnostisch' waren bestempeld,
zoals Kerinthos, Karpokrates, Basilides en Valentinus/Valentijn,
zijn in wezen zeer christelijke leraren!
In hun tijd
was er in de meeste gemeenten
ook nog voldoende ruimte om hun opvattingen minstens te tolereren ...
DAT VERANDERT met Marcion!
Met de bestrijding
van de ideeen van Marcion
worden de fijne nuances tussen de kosmische opvattingen
van bijvoorbeeld Basilides en Valentijn en die van de gnostici ONVOLDOENDE onderkend
en over EEN kam geschoren
met die van Marcion?
ALLEN
zijn in de ogen van de bestrijders dan
'dualisten' ...
~!~
Basilides,
Valentijn en de gnostici
waren GEEN dualisten en Marcion was door zijn dualistische opvattingen GEEN gnosticus!
Dat ETIKET is HEM ten onrechte
OPGEPLAKT ...
Gnostische leraren
hebben NOOIT een scherp dualisme gepredikt:
wel zien we dat met het voortschrijden van de tweede eeuw de 'systeemgebouwen' van de gnostici
steeds OMVANGRIJKER worden?
In de oudste kosmologische opvattingen
gaat men uit van GEEST {of G D, of de ENE of de Waarlijk Goede of hoe 'het principe' ook genoemd werd}
die enerzijds 'rust {statisch} is, het volkomen en eeuwige Zijnde
en anderzijds 'beweging' {uitvloeiing} is.
BEIDE principes
worden gedekt door het Griekse woord Pneuma
{zowel Geest als adem uit Geest} ...
~!~
Geest IS &
vloeit uit ...
In de meest 'simpele' vorm
zou je ervan kunnen spreken dat de adem van Geest
zich verdicht en verdicht en verdicht tot aan de uiterste stolling,
de stof, de materie ...
Ook de materie is dus uit Geest:
en dat blijft zo bij het ingewikkelder worden van de systematiek ...
Alleen worden er steeds meer trapjes gezet tussen de hoogste G D {Geest}
en de aardse mens ...
Talloze 'hemelen',
bevolkt door eonene en engelen,
vormen de scheidslijn tussen de Volheid van Geest
en de stoffelijke mens?
De materie wordt
zover mogelijk van de Goede G D
verwijderd!
~!~
DIT
kan te maken hebben
met de vrij negatieve waardering van de materie
in die dagen?
Het waren
zeer moeilijke
tijden ...
An age of anxiety:
een tijdvak vol van angsten
en zorgen!
Maar hoe dan ook:
er was geen sprake van echte dualiteit ~
zelfs niet als er een driedeling komt van "Geestelijke wereld" {Pleroma}.
de duistere wereld {van de ziel} en
de stoffelijke wereld?
OOK NIET
als er over die duistere wereld
een onvolmaakte schepperg d geprojecteerd wordt:
want deze 'demiurg' is hoe dan ook voortgevloeid UIT de emanaties van Geest!
Zoals er ook oerchristelijke mythe zijn dat 'de duivel' een 'gevallen engel' is
die zich van G D heeft
'afgescheiden' ...
~!~
Het is
Marcion echter
die een scherpe scheidslijn trekt:
de 'schepperg d' heeft NIETS van doen met de 'vreemde G D' volgens hem:
en DAAR MOEST wel een reactie
op komen?!
Met de rest
was hij er nog wel doorgekomen:
nogmaals, ascese kwam in ALLE geledingen voor
en docetisme werd OOK anderen verweten die WEL lid van de kerk bleven!
Overigens, zoals we ook al eerder zagen, zal het met dat 'docetisme' wel zijn meegevallen?
We horen daar pas voor het eerst iets over aan het eind van de tweede eeuw
toen veel christenen er geen idee meer van hadden
dat Yehosjoea en "Christos" NIET helemaal
[of helemaal niet] identiek
aan elkaar
waren ...
~!@!~
"EEN werd tot TWEE"
WAT stak die theologen nu het meest?
Door uit te gaan van twee goden
en de lagere scheppergod gelijke te stellen met de g d van de joodse geschriften
werden de opvattingen over de vermeende continuiteit
onderuit geschoffeld!
Het christendom
had zich tegen het einde van de eerst eeuw
losgemaakt van het jodendom ...
Maar de joodse geschriften
werden WEL gebruikt als rechtvaardiging
van de 'masjiach-gedachte'.
In wat wij nu voor het gemak het Oude Testament noemen
werd naarstig gespeurd naar zogenaamde 'vervullingscitaten'!
Citaten waarin de komst van de masjiach, 'christos', was 'voorspeld'?
Maar toen
haMasjiach [de "Christos"] KWAM
herkenden de joden [volgens de christenen]
hem niet?
En hadden
volgens hem daarmee 'hun recht' op
"G d's Verbondsvolk"
verspeeld ...?
Volgens
de christelijke 'nieuwkomers'
waren ZIJ de rechtmatige 'erfgenamen'
geworden ...!
~!@!~
DAT
was zo'n beetje
de steeds tserker wordende
christelijke-theologische gedachtegang &
'wensdroom' ...
Het Oude Testament,
compleet met de joods G D,
was onontbeerlijk geworden voor de legitimatie
van het christendom!
En MARCION
knabbelde daar op twee manieren aan?
Ten eerste door de g d van de joden te devalueren tot een joker,
en ten tweede door het Oude Testament
overboord te gooien!
DAT KON NIET
ongehinderd passeren!
EN ZO werd de Klein-Aziaat Marcion waarschijnlijk de eerste 'christen van naam' in de geschiedenis
die UIT die groeiende gemeenschap
werd gestoten?
~!@!~
Marcion
stond in wezen
op sommige punten
veel dichter bij de orthodoxie dan de hier reeds genoemde leraren?
DIE ervoeren Geest, de hoogste G D,
in henzelf?
DEZE G D
kon gekend worden door de
'christoskracht'!
Christos
voert de mens tot bewustzijn
van zijn geestelijke
kern.
Bij
Marcion echter
hadden G D & Christos
in zoverre niets met de mens te maken
dat ze 'vreemd' aan
hen waren?
Marcion
predikt dan ook,
gelijk de kerk {!},
een verlossing van BUITENAF!
Christelijke leraren uit de eerste en de tweede eeuw,
en ook de gnostici,
leerden hun volgelingen juist
dat de verlossing
een innerlijke zaak
was ...
Door
de 'oerknal'
mee te laten trillen
in het eigen
wezen!
En DAAR
is Christos
te vinden.
Christos
als de Nous,
het bewustzijn, van de Vader,
van G D.
~*~
De kerk is,
ongewild, Marcion gevolgd:
waar ze dualisme verweet,
is ze ZELF dualistisch geworden
met een godsbegrip waaraan iedere immanentie ontzegd is?
"G D" is geen kosmische kracht, maar 'een persoon' geworden!
En een persoon is 'een ander'.
"G D" is 'de ander':
EEN werd tot
twee.
set, man, 110 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende