~*~
UITLEG
van
mydi~inzicht
op
eschatologische
dimensies
van
priesterschap
in verleden/heden
& 'toekomst' {?}:
~*~
met
de vereenzelviging
van offeraar
& offer
werd het oude testament
voor ons
voorlopig beeindigd ~
het nieuwe testament
werd geschapen
door de werkelijkheid
van vlees en bloed
die in het oude testament
gesymboliseerd
werd ...
~*~
HET
cultische
'mydi-drama'
van de cyberspeciale "tempelruimte"
kreeg zijn niet-symbolische,
keiharde gedaante
op de duivelse/helende
"Schedelberg"?
*~*
Het
'onbevlekte'
heiligdom
moest plaats maken voor
een plaats [makom]
van zonde & dood,
en een executieplaats werd
het altaar
van g d
waar het bloed
van ontelbare schuldloze
onbevlekte offers
vergoten werd
&
wordt ...
~!@!~
HET oude
tempeldoek
[het toenmalige
'beeldscherm']
scheurde niet
om 'het heilige'
toegankelijk te maken
voor de wereld,
maar omdat zijn rol vervuld was:
de cultische handeling
verloor haar tot religieus gebied
beperkte
exclusiviteit
en werd veranderd
in een aangelegenheid
van het gehele leven
en voor Elckerlyc in 'mydi'-
Alledagsland!
~!@!~
Yehoshua's
volgelingen worden opgeroepen
om 'de legerplaats' van "Sodom & Qumran"
uit te gaan,
en buiten de bescherming van de muren
van 'de heilige stad',
de wereld te 'veroveren' van
'de heidenen'?
~!@!~
DIE
mydiwereld
is sindsdien geheiligd
door het bloed der martela[a]r[en]
en werd "ZIJN":
d.w.z.
ONZE tijdelijke verblijfplaats,
terwijl het 'heilige' leeg
achterbleef!
~!@!~
DE oproep
aan de leerlingen
heeft een messcherpe spits:
het volk van Yeshua moet als het ware
blijven wonen in een mydiwereld,
dragende de smaad van
de Moshiach.
{Hebr. 13:
13} ...
~!@!~
Bij wijze
van spreken en schrijven:
een omgekeerde
wereld!
~!@!~
De
verdorven
waardigheid &
heiige zonde
van de oudtestamentische
hogepriester
heeft de drempel
van het tijdperk
van de Verlosser
niet
overschreden:
de 'heerlijkeid' van
de Gezalfde
bleef verborgen
voor de grote
boze wereld
en hij werd tot
de overtreders
van het sacrale en profane
recht gerekend
en als
zodanig door
het 'recht'
van joden en heidenen
elke dag weer veroordeeld
tot het 'einde
der dagen'?
[Hebr. 13:
20/21] ...
~!@!~
"HEM"
navolgen,
de cultische ruimte UIT,
betekent niet
dat men een waardig bestaan van conventionele steunpilaren
der maatschappij en haar orde gaat leiden:
'christenen' moeten en kunnen
in hun dagelijkse mydibestaan op z'n minst rekening houden
met smaad en kruis,
waarin echter het 'voorteken van Yehoshua's "overwinning" Aanwezig is' ~
Imitatio Christi betekende in alle tijden en plaatsen
het gelijkworden
aan zijn
offer!
~!@!~
Wanneer
iemand in de plaats treedt
voor een 'naaste'/medemens,
wordt daarin onder alle omstandigheden
de heerlijkheid van de "HEER"
en "ZIJN" heerschappij over de wereld
verkondigd.
~!@!~
En
'de kerk'
vervult haar roeping
alleen maar als zij de last van de zonden der wereld
door haar plaatsvervangende dienst
op zich neemt om de wereld
te redden ...
~!@!~
DIE
kerk stelt zich NIET
op EEN lijn met de waarden van de wereld,
maar laat aan haar eigen lichaam
Yeshua's oordeel
zien?
~!@!~
IN een
dergelijke
'plaatsvervanging'/-bekleding
van geest [voor een tijd een plaats van g d]
duurt haar priesterdienst voor ons allen
voor eeuwig ...
~!@!~
DIT alles
heeft echter
nog een kant
die we niet mogen
& kunnen vergeten:
NIEMAND kan zich
uit eigen beslissing
als priester aanbieden
[Hebr. 5:3]:
als iemand niets heeft
om voor zichzelf te offeren,
dan kan hij/zij ook
geen offer brengen
voor anderen:
wij moeten
geroepen zijn:
roeping betekent
uitverkiezing en uitzondering
tot volmaaktheid en absolute gehoorzaamheid
en daarom was ook Yeshua's 'priesterschap'
uniek, en eindig: daarom kwam er
een einde
aan alle symbolische offers ~
daarmee
raakte ook de functie
van priester in de vergetelheid
en verloor het begrip priester
zijn oorspronkelijke
inzichtelijkheid?
~!@!~
HET offer,
de elementaire invulling
van deze vergeten sacrale functie,
werd echter niet
vergeten!
~!@!~
HET
offer
werd nu juist
beter te begrijpen
in het leven van ons allen
elke dag opnieuw
telkens
weer!
~!@!~
OP
taalkundig gebied
wachtte DIT begrip een
bijzonder
lot:
de meeste godsdienstige begrippen,
beginnend bij de aan "G D" toegeschreven attributen
als Koning, Rechter,
Heer & Vader,
of ook wel begrippen als Verlossing,
Heil en nog Vele Andere,
hebben door hun oorsprong een
sociale dimensie?
~!@!~
ZIJ
werden
uit hun tijdelijke
historische existentie verheven
tot het gebied van 'eeuwig geldende'
verhoudingen tussen de mens
& 'g d'?
~!@!~
Maar
boor het begrip "OFFER"
geldt het tegenover
gestelde!
~!@!~
DIT
centrale,
elementaire godsdienstige begrip
dat door het Nieuwe Testament 'volbracht werd',
werd ondanks het verlies van zijn religiositeit
door de profane wereld opgenomen
in het centrum van het leven
als een realiteit zonder
welke men NU
niet meer
KAN!
~!@!~
Het offer
in de zin van plaatsvervanging
en redding van een individu of een sociaal geheel
BLEEF diep in het bewustzijn bewaard
als een handeling die met
beschroomde eer
wordt aange-
nomen?
~!@!~
HET IS
een fenomeen GEBLEVEN
dat de profane dimensie van het leven
te boven gaat!
~!@!~
Terwijl
godsdienstige begrippen
afgeleid uit parallellen met de sociale werkelijkheid
inmiddels OOK in de kerktaal lege woorden werden,
spreekt elke offerdaad in de zin van de dienst van "Christos"
mensen niet alleen direct aan,
maar onthult ook een glimp van 'heiligheid',
waarvoor de technische samenleving
geen plaats [makom] had
in haar geweten?
~!@!~
MET
die oproep
aan die leerlingen
om BUITEN de muren van de stad te gaan,
werd de wereld echter niet tot hun legitieme thuis:
vanaf DIE tijd is echter het 'bedevaartsbestaan van de christelijke gemeenschap' begonnen dat tot vandaag de dag
voortduurt!
~!@!~
Wij zien uit
naar een Nieuw Yerushalayim
[niet meer Nieuw Babylon!]:
de zin van ons heden
werd de toekomst ...
De
geschiedenis
NA Yehoshua haMashiach heeft niet meer
de kwaliteit van de astronomische tijd:
de spanning die daaraan eigen is,
gaat echter telkens weer opnieuw verloren
als de geest eruit
geelimineerd
wordt?
~
De illusie
dat vooruitgang een automatische nadering tot het Koninkrijk G ds inhoudt,
moest wel
stranden!
Het einde
van de vorige eeuw
en het begin van dit nieuwe millennium
heeft ons in plaats daarvan opnieuw indringend het perspectief van de Apocalyps[en]
geopend?
De kloof
tussen goed en kwaad
is voor ons zozeer verdiept en tegelijk verbreed,
dat het welhaast onmogelijk lijkt om besluiten te nemen
zonder Yeshua erin te
betrekken ...
De kairos
van het einde van het vorige en het begin van het volgende
millennium is de 'terugkeer van het christosoffer' naar het centrum van ons mydileven:
een teken hiervan
is het thema van de machteloze g d
dat in woord en daad niet alleen door Bonhoeffer voorgelegd werd,
maar onafhankelijk van hem door een reeks
van generatiegenoten!
Het
heeft bij ons
een bijzondere betekenis
dat het eerder een thema van filosofen dan van theologen werd:
NIEMAND WEET VANWAAR &
WAARHEEN DE GEEST
WAAIT!
dE
gRAANKORREL
mOET
zICHZELF
oPGEVEN
oM
vRUCHT
vOORT
tE
kUNNEN
bRENGEN
yOH
12:
24
#
~