extremisme & censuur?

'strenge ascese
& beperkte canon'
komt straks misschien
nog wel ...

0.57

OKAY:
de derde knuppel
is die van
de ascese?

Opvattingen daaromtrent
zouden zeker niet voldoende zijn geweest
om de kerk uitgezet te worden ...

De ascetische beweging
was wijdverbreid in het jonge christendom
en liep vrijwel door alle
gemeenten!

Het betrof dan
vrijwel altijd de ethiek:
het was zoiets als 'de wereld oplossen',
zoals Valentijn dat
noemde?

OF,
in de woorden van Thomas:
het vasten met betrekking
tot de wereld!

Want het was ,
volgens Yehosjoea, voor een rijke moeilijker
om het koninkrijk van de g d der hemelen op aarde binnen te gaan
dan om een kabeltouw door het oog van een naald te krijgen of
een hoogbeladen kameel door een voetgangerspoortje
[der Essenen?] ...

~*~

MARCION echter
zag strenge ascese niet
als een uitvloeisel van de ethische leerregels
van Yesjoea,
maar als uiterste consequentie van
de duale toestand?

Met de 'schepperg d'
moest je helemaal niets te maken
willen hebben!

DUS
moest je OOK van zijn speeltjes afblijven:
GEEN VLEES
van het gedierte dat hij geschapen had,
GEEN WIJN
van de stok die hij geplant had en
GEEN SEKSUALITEIT
die hij om de voortplanting
geschapen had ...

ALS de mens
daar geen afstand van kon doen
DAN zou hij in de ban van
de demiurg blijven?

OF,
zoals Clemens
het uitdrukte:
"Als
verzetsdaad
tegen de demiurg
veroordeelt Marcion
het gebruik van de zaken
die van deze wereld zijn!"

~*~

ASCESE
is bij Marcion
een noodzaak tot een leven
in de 'vreemde G D'!

Het was
geen kwestie van ethiek,
maar van metafysica.

~*~*~*~

TOT SLOT
de vierde knuppel:
de beperkte canon!

OOK DIT
is een logisch voortvloeisel
uit de speculaties van Marcion
over de 'vreemde G D' en
de schepperg d?

Deze laatste
was in zijn ogen de g d van het Oude Testament,
zoals we al eerder zagen.

Nu was er formeel
nog geen "Oude Testament",
maar de strekking is
wel duidelijk ...

Marcion kon niets
met de joodse geschriften!

De G D van Yehosjoea
was een heel andere volgens Marcion
dan die van de joodse geschriften?

De G D van Yehosjoea
was volgens Marcion de G D van Liefde:
alle geschriften over een 'andere g d'
behelsden volgens hem 'dwaalleren' ~
Marcion's canon bestond dus
alleen maar uit 'christelijke
geschriften' ...

Nu was er in die dagen
nog geen "Nieuwe Testament":
er was amper een gesanctioneeerde verzameling
van christelijke geschriften,
een 'canon'.

De samenstelling
en afbakening daarvan is wel voortvarend in gang gezet
na Marcion's bespiegelingen
daarover!

Van ALLE evangelies
achtte Marcion ALLEEN dat van Lucas aanvaardbaar
{Lucky LUKE!}?

Uiteraard WEL pas
NA het schrappen van het in ZIJN ogen
ONZINNIGE 'geboorteverhaal'!

En van de apostelen
was er eigenlijk maar EEN
volgens hem
die iets van Yehosjoea begrepen had,
en DAT was volgens Marcion
Paulos?

MARCION's
canon bestond dus heel eenvoudig
uit het gekortwiekte Evangelie volgens Lucas
EN het Apostolicon,
tien brieven van Paul!

Uiteraard zaten daar NIET
de zogenaamde pastorale brieven bij:
DIE zijn geschreven
door een tijdgenoot
van Marcion.

~@~

engel
09 feb 2006 - bewerkt op 10 feb 2006 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende