g d of geen g d = dat 'n ? of 'n ! wie 't weet mag


~*~

=

DE WIJSHEID ~
waar moet je haar zoeken,
en het inzicht ~ waar is het te vinden?
Geen sterveling kent de weg erheen,
de wijsheid is niet in het land der levenden.
De oervloed zegt:
'Ze is niet bij mij,'
de diepste zee: 'Bij mij evenmin.'
De wijsheid is niet te koop voor enig goud,
noch kan ze in zilver worden afgewogen.
Kostbaarder is ze dan het goud van Ofir,
dan de duurste onyx of saffier.
Ze wordt niet geevenaard door goud of glas,
niet verworven voor schalen van het fijnste goud.
Vergelijk haar niet met robijnen of kristallen,
een buidel wijsheid is meer waard dan parels.
Topaas uit Nubia kan haar niet evenaren,
ze is kostbaarder dan zuiver goud.
Maar van waar stamt de wijsheid dan,
en het inzicht ~ waar is het te vinden?
De wijsheid is verborgen voor de blik der levenden,
ook aan de vogels in de lucht laat ze zich niet zien.
De afgrond en de dood, ze zeggen beide:
'Onze oren kennen haar slechts bij geruchte.'
Maar G d kent haar wegen
en hij weet waar ze verblijft.
Want hij ziet tot aan de randen der aarde,
onder heel de hemel ontsnapt niets aan zijn blik.
Toen hij de kracht schiep van de winden en de wateren omgrensde,
toen hij zijn wet oplegde aan de regen
en de wegen van de donderwolken baande,
zag hij de wijsheid en hij toetste haar,
hij peilde en doorgrondde haar.
En hij sprak tot de mens:
'Ontzag voor de Heer ~
dat is wijsheid;
het kwaad mijden ~
dat is inzicht.'

=

Volgens
"Iyov/Job"
is die wijsheid verborgen bij G d!
In de apocalyptiek komt de wijsheid naar de aarde,
waar zij niet erkend wordt.
Daarom keert de wijsheid terug naar de hemel.
Deze wijsheid wordt overigens verbonden
aan de scheppingsleer.
"Logos, Wijsheid en Wet worden geidentificeerd als de kracht
die heel de schepping doordringt en samenhoudt.
Ofschoon uiniverseel, is deze wijsheid maar bereikbaar
voor enige uitverkorenen",
zo zegt Schillebeeckx.
En wat Yehosjoea betreft:
je kunt vermoeden dat zijn prediking er allereerst op gericht was
om de denkbeelden die de joden reeds hadden,
te zuiveren en zijn verkondiging vrij te houden van een nationaal getint messianisme dat zich,
zoals de evangelies getuigen,
gemakkelijk aan zijn persoon kon hechten?
De wijsheidsliteratuur is overgeleverd onder Salomo's naam.
"De wijsheid" IS Sjlomo, de Davidszoon!
En in YOH I kan de aanduiding 'logos' vervangen worden door "Sophia".
Het Woord IS de Wijsheid
.
Yesjoea is dus als het ware bij wijze van spreken en schrijven
de incarnatie van de goddelijke
Sophia ...

=

Vanuit
deze wetenschap
leest men dan ook de apostolische brieven,
bijvoorbeeld aan de Kolossenzen, met andere ogen.
Er zijn meer theologen die menen dat Yesjoe in sommige brieven beschreven wordt
in de taal van de goddelijke wijsheid,
zoals die ook in Spreuken al wordt bezongen.
Yehosjoea wordt zelfs daadwerkelijk met Sophia,
de wijsheid, geidentificeerd.
De pre-existentie van 'masjiach'
is dus eigenlijk de pre-existentie van de goddelijke Sophia.
Voor de apostel is Yesjoea de belichaming van Sophia ...
Met andere woorden:
al die zogenaamde verzinsels
die de apostelen bedacht zouden hebben
om Yesjoe wat beter aan de man [de vrouw en het kind] van de straat
[de Grieken] te kunnen "verkopen",
zijn allesbehalve hellenistische verzinsels,
maar eigenlijk al eeuwenlang
ook oerjoodse overtuigingen
die in Yehosjoea hun voltooiing
kunnen bereiken ...

=

Neem nu
bijvoorbeeld de hypostasen!
Ooit van gehoord?
Echt iets voor 'christenhonden' die al aan het twijfelen slaan
of dwangmatig gaan 'dogmatiseren' bij het eerste het beste internationale
filosofietje ...
Luister:
een hypostase is
een werkelijkheid die bij g d hoort.

In Talmoed en Targoem worden vijf hypostasen genoemd
die in het jodendom min of meer bekend zijn:
de Metratron
[de hemelse schrijver die de boeken van het laatste oordeel bijhoudt,
de engel naast G ds troon,
zijn vertegenwoordiger,
gericht op de verzoening van G d en mens]
,
de Memra
[het woord dat uit G ds mond uitgaat en handelend in de wereld optreedt]
,
de Sjichina
[de goddelijke inwoning,
zijn heerlijkheid,
de afstraling van zijn aangezicht]
,
de Roeach haKodesj
[de Heilige Geest,
ook wel de Pleiter genoemd]

en de Bath-Kol
[de dochter van de stem,
het verlengstuk van de heilige geest]
.
DEZE hypostasen
zijn NIET "G D" zelf,
NIET aan 'hem' gelijk,
maar door de Heer geschapen 'wezens',
die de Eeuwige naar buiten
doen kennen.


=


NU
zou je
kunnen zeggen dat
Yehosjoea ~ en trouwens ook
de Heilige Geest ~ behoort tot
DIE wereld van de hypostasen: Yesjoea
IS een werkelijkheid die bij g d hoort!
Volstrekt uniek: NIET G D 'zelf', maar OOK NIET
helemaal een wezen zoals jij en ik ~ geen gewoon mens,
maar een soort van engel, een 'tussenwezen':
niet een 'gewone engel' of 'boodschapper',
zoals je er 'in de hemel' zoveel van hebt,
maar "Y" is een volstrekt UNIEKE 'engel',
een Bode die G D heel erg na aan het hart ligt,
een Boezembode, Hartendief,
Boezemvriend ~
als dat allemaal al of nog
woorden zijn in het hedendaagse
Nederlands?

EIGENLIJK
is er nauwelijks een woord voor te bedenken
om DIE unieke, intieme relatie mee aan te duiden
omdat je uiteindelijk toch altijd weer terechtkomt
op die aanduiding van "Zoon van G d",
maar het beroerde is dat DAT dan weer door de hele of de halve mensheid
ten onrechte gezien wordt als een relatie van vlees en bloed,
zodat je er ook altijd weer een soort van eeuwige
moederfiguur bij moet hebben,
een hemelse
Miryam
...
En
DAT is
beslist weer niet
wat de bijbel beoogt.

Je
mag dus
best Yesjoe
als Zoon van G d zien,
maar misschien is de titel
"Bode G ds" nog wel zo
adequaat?

En
dat alles
zuig ik dan echt
niet zomaar uit mijn duim,
maar dat komt regelrecht uit Exodus 23:20-22.
hineh anochi sjoleach malach lefaneicha
lisjmarcha baderech welahaviyacha el-hamakom asjer hachinoti
hisjamer mipanaw oesjma bekolo al-thameer bo ki lo yisa lefisjachem
ki sjemi bekirbo

"IK" [yhwh]
stuur een engel voor jullie uit
om je op je tocht te beschermen
en je naar de plaats te brengen die ik voor jullie bestemd heb:
neem je voor hem in acht,
gehoorzaam hem zonder tegenspreken,
want hij handelt in mijn naam
en zou jullie je
opstandigheid niet
vergeven ...


In
de oude
aantekeningen van de
Statenvertaling wordt er zelfs
met zoveel woorden gezegd wie DEZE engel eigenlijk wel is:
"te weten, Christus"! Waarom? "Hij wordt een engel,
dat is, bode, genoemd, omdat hij
van de vader gezonden is",
zo luidde het toenmalige
commentaar
...

En daar
kunnen we eventueel
ook nog straks of later
wat verder over
doorgaan?

We
hebben het
er al eerder
en vaker over gehad in mydi en elders:
dus dat is een beetje als mosterd na de maaltijd
als je eenmaal weet waar Avraham
de mosterd haalt?

Maar TOCH,
het BLIJVEN waardevolle mijmeringen
voor het slapen gaan: het bevordert de nachtrust,
stimuleert de spijsvertering en geeft je eventueel ook nog eens
waardevolle en boeiende dromen om bij te komen
en vruchtbare visioenen en dat is nooit weg
maar altijd toch weer mooi
meegenomen?

Sleep well &
dream sweet &
tell us all about
"IT" ...

~@~
31 jan 2007 - bewerkt op 31 jan 2007 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende