Magnetic Resonance Imaging: magnetisch veld scan

~!@$*$@!~

Opstand & Overgave.

~!@$*$@!~

Nog een klein stukje
reflectie
voor het slapen gaan om
weer op te staan.
Wie zich in de messiaanse reflectie
van de rabbijnen verdiept,
leert kritisch hopen,
zonder illusies maar ook niet zonder
die kostbare hefboom van de geschiedenis
helemaal prijs te geven.
Laten we proberen
om een spreuk uit de talmoed
van iets dichterbij te beschouwen
en zien hoe de reflectie
feitelijk werkt:

"Rav zei
dat de wereld alleen maar
geschapen werd
voor 'David', en
Sjmoe'el dat die geschapen werd
alleen voor 'Mosje'.
Wat rabbi Yochanan betreft,
hij zei dat de wereld alleen maar geschapen werd
voor de 'Masjiach'
"
{Sanhedrin 98a}.

DRIE
stellingen,
alle drie hebben
hun 'gezag' ...
GEEN dogmatiek
rond die kwestie!
WAT betekent "David",
tegenover "Mosje",
en wat betekent "Masjiach" tegenover
de twee
andere?

"Mosje"
staat voor een leven
volgens de torah,
ethisch consequent en volgens
de regels van de halachah;
het is het wijze spoor van de rabbijnse,
Farizeese meesters;
"David" staat voor de lofzang, de tempel,
het cultische ideaal van de priesters,
ook het oude Sadduceese ideaal
op z'n best.

Is de mens
volgens "Mosje"
een wijze die ethisch verantwoord handelt,
volgens "David" is hij een priester
temidden van de schepping.
Maar rabbi Yochanan gelooft in
een overstijgende zingeving,
die komt van
de "Masjiach",
de 'eindtijdelijke' Gezalfde
die vanuit de toekomst op ons
toetreedt,
degene die voorspeld is
door de profeten ...

Je hoeft
geen enkele stelling in te nemen,
geen enkele uit te sluiten,
maar je wordt wel
aan het denken gezet,
en geef je de voorkeur
aan EEN visie,
vergeet dan niet wat anderen
als zingeving in het midden
gebracht hebben:
de priesterlijke {"David"},
de profetische "de Masjiach"} en de
sapientiele visie {"Mosje"} houden elkaar
in evenwicht.
En door niet aan een Messias te geloven
ben je nog geen
verfoeilijke
ketter.

~!@$*$@!~

Vanaf de achtste, negende eeuw
ontstaat er een nieuwe,
mystiek gerichte herlezing
van de hele traditie:
de Kabbalah.
ZIJ bouwt voort op oudere tradities
waarvan vele sporen
ook in de talmoed voorkomen,
maar het systeem is toch
grondig nieuw.

Kosmologie,
theogonie en {mystieke} antropologie
staan er centraal.
De zin voor de geschiedenis en
voor mogelijke messiaanse
revoluties raakt
op de
achtergrond.

Het leven wordt
tot een vertikale ladder:
de Onnoembare staat voorbij
de hoogste sport.
Tien 'sferen' {sefirot},
tien 'namen van G*D',
tien attributen volgen elkaar op
in afdalende lijn
als even zovele emanaties
van de Onzienlijke,
de Oneindige {EIN SOF};
bij de tiende komt
het Koninkrijk zich
op aarde
vestigen.

De drie hoogste zijn
enigszins onderscheiden
van de zeven lagere,
die ook wel geassocieerd worden met
de zeven dagen van de week.
De ladder kun je afdalend
of opstijgend
beleven.

Hij valt
in zijn geheel samen
met de Oer~mens,
de Adam Qadmon,
degene die het beeld draagt van G*D
waarnaar wij allen
volgens Genesis {1:27} werden
'geschapen' ...

De tien sferen
vormen tegelijk
drie zuilen,
EEN centrale
met vier sefirot,
de rechtse die de drie attributen
van breedte, liefde en
universaliteit bevatten,
en de linkse die samenvalt
met de drie attributen
van het particuliere, de ernst en
de gerechtigheid.

De middelste
zuil is gevormd
door attributen van evenwicht
zoals de kroon,
de barmhartigheid die ook
schoonheid inhoudt,
de gerechtigheid en
het koninkrijk ...

~!@$*$@!~

We staan hier
voor een prachtig,
allesomvattend en alles
verklarend systeem,
bij nader toezien een grootse
christologie~zonder~Christus
want zonder historische
interpellatie.

Bij hedendaagse
joodse meesters blijkt
niet iedereen even diep
met deze kabbalistische reflectie
vertrouwd te zijn,
maar ze heeft overal sporen achtergelaten,
tot in de interpretatie
van de meest eenvoudige liturgische handelingen,
de keuze van een kleur
op een feestdag
enzovoorts ...

~!@$*$@!~

Een 'laatste' revolutie
in het joodse denken begin in Centraal~Europa
in de achttiende eeuw met
het moderne chassiedisme,
een charismatische beweging
met vele vertakkingen wereldwijd
tot op de dag van
vandaag ...

Meer nog
dan in de kabbalah
ligt hier de nadruk op de anthropologie,
en op de geestelijke vrijheid
van elke vrome jood
{de chassied}.

OOK
hier wordt
het verwachten van een komende Messias
zodanig geradicaliseerd dat je hem het liefst nooit
buiten je zelf noch elders
voorstelt.

"IK
ben Masjiach", zo heet het.
Geestelijk ben je direct verantwoordelijk voor het opdagen van
zijn hoopvolle
Gestalte.

ELKE
zwangere vrouw
verdient zo bejegend te worden
dat je in haar de messiaanse hoop
erkent ...

~!@$*$@!~

liefdesverdrietverliefd
verliefdliefdesverdriet
vrolijkknipoog Ik wens een ieder
erg vrolijkcool! een goede nachtrust toe
verdrietignahnah met many a sweet dream,
bah!gaap! wet, dry or otherwise,
verwardgemeen en morgen gezond weer op:
tot dan of later
"YOU know who" de 'Oude'
@ Irminlo
verliefdliefdesverdriet
liefdesverdrietverliefd
25 aug 2004 - bewerkt op 25 aug 2004 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende