mydimenopenopauze tussen versterkte mydimuren ...
*
Dinah
is
77 {?}
jaar geworden,
leeft zelfstandig met zo'n 20 kippen en 10 katten
tussen hoge bomen en had weer eindeloze mydiverhalen over allerlei mensen
die haar snel in een bejaardenhuis of iets dergelijks
wilden gaan stoppen, een oude televisie die het bijna niet meer deed,
de kapotte telefoon die was vervangen en een mobieltje dat opgeladen moest worden
en nog veel meer van dat soort mydiperikelen en
mydibejaardigheden .......
Tussen de regenbuitjes doorgefietst
na al die urenlange hoogbejaarde mydiverhalen
over van alles ennog wat!
~*~
*
~*~
VOORWAARTS
& TERUG naar Valentijn
via ons NU:
IN de geschriften van Valentijn ZELF
is geen enkele aanleiding te vinden voor die hiervoorvermelde drie-delingen
die hem door latere commentatoren in de schoenen werden gedeponeerd:
die driedeling in Geest,
ziel en stof is ook al een heel oude
die in praktisch iedere cultuur
wordt gebezigd?
En
verder
zien we dat de ziel
van de mens
in wijsgerige systemen
VAAK opgesplitst wordt in
drie delen!
Zo
onderkent
Aristoteles een anima vegatativa
{levensziel op mydiplantenniveau},
een anima sensitiva {een mydigevoelsziel op dierlijk niveau
ook cyberspaciaal welbekend!}
en een anima rationalis
{op mydimenselijk,
ietwat zeldzamer {?}
rationeel niveau!} ...
BEWUSTWORDING
houdt nu eenmaal in
dat het niveau van het vegetatieve,
het bestaan zonder enige herkenbare reflectie op de ZIN ervan,
overstegen
wordt?
Het
mydigevoelsleven wordt NU manifest:
maar het gevoel als zetel der 'ziel', moet begrepen en onderkend worden?
VANWAAR wordt dit alles aangestuurd en door
welke ademtocht {pneuma}
wordt zij beroerd?
DAT
vraag ik u [en mijzelf]
elke mydidag
WEER
af!
~*~Valentijn
was een soort van
'superchristen'?
IN
hem
had de 'oerknal'
tot een explosie
van wijsheid
geleid!
DIE
wijsheid
werd steeds minder
begrepen?
"Het"
moest
{OOK TOEN AL?!}
simpel en hapklaar verkrijgbaar zijn
en vooral niet AL te
bespiegelend!?
Er
moest
een degelijk houvast komen:
EEN geloof met een degelijke leer
die onderschreven kon worden in de hapklare formulering van EEN 'geloofsbelijdenis',
EEN canon van 'christelijke werken' die door 'het gezag' als 'stichtelijk' werd ervaren EN kansen bood
om RECHTLIJNIG uitgelegd te worden, en BOVENAL uiteraard:
"GEZAG" ...?
Het
is de kerkvader Irenaeus
die aan het einde van de tweede eeuw,
in reactie op de hier beschreven leraren,
DIT tot pijlers van 'het geloof'
maakte!
In het
tijdvak van
de grote concilies
werden op DEZE 'pijlers'
heidens-christelijk versterkte muren
gebouwd waarvan Yehosjoea haMasjiach
hoogstwaarschijnlijk geen pap meer
van gelust zou
hebben?
EN
geen
wonder,
dat christenen en moslims,
uiteraard over het algemeen ook geen cent 'beter'
dan wat voor mensen waar en wanneer dan ook,
zo heel veel hebben overgenomen
van 'joodse' ervaringen van EEN
of TWEEDUIZEND jaar op in-
en uittochten daarvoor
tussen Persia/Babel,
Kana'an/Palestina
& Egypte?
Het
"ENIGE"
wat wij in myDi kunnen doen:
kennisnemen van die voorgeschiedenissen,
om te voorkomen dat wij fouten uit dat verleden
eindeloos blijven herhalen in allerlei toonaarden
en oneindig miserabel fanatieke
variaties!
set, man, 110 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende