mydiparadoxaal: symboliek & werkelijkheid hier nu?
Zegt niet,
maar hy bid den drinkbeker af:
hy lijd in weerwil:
hy verandert van besluit.
Maar wat schijn van verandering,
of onwilligheid doet zich hier op?
Verandert JC om dat hy den zwaaren last der zonden,
en G ds toorn gevoelt, en daar over klaagt?
Of moest hy dien gevoelen en ontveinzen?
Is hy onwillig, die zich den wille zijns Vaders onderwerpt?
Is hy onwillig, die niet vlucht, daar hy kan, maar den dood kloekmoedig te gemoete treed?
Wien konde hy aanroepen in benauwdheid, dan G d zijnen Vader?
Vertrouwt hy niet op dien bond-G d, als hy met kinderlijke liefde hem Abba noemt?
En wat toch, halstarrige Jood, heeft Yehosjoea gedaan of gezegt, dat het Profeetisch woord niet van den Masjiach, en waaren Hoogenpriester had voorzegt?
Wie klaagt 'er in een van Davids Psalmen?
David of Christos?
Hij haalt dus
Psalm 16 aan;
een stil gebed van David:
michtam ledawid
sjamreni el ki-chasiti vach:
behoed mij g d ik schuil bij jou
amart layhwah adoni atah tovati bal-aleicha:
ik zeg tot de eeuwige jij bent mijn heer mijn geluk niemand gaat jou te boven;
likdosjim asjer-baarets hema weadirei kal-cheftsi-bam:
maar tot de goden in dit land, de machten die ik vereerd heb, zeg ik;
yirboe atsvotam acher mihharoe bal-asich niskeihem midam oeval-esa et-sjmotam al-sefatai:
wie jullie volgt wacht veel verdriet! Ik pleng voor hen geen bloed meer, niet langer ligt hun naam op mijn lippen!
Yehwah menat-chelki wechosi atah tomich gorali:
EEUWIGE, mijn enig bezit, mijn levensbeker, jij houdt mijn lot in handen!
Chavalim nafloe-li baneimim af-nachalat sjafrah alai:
Een lieflijk land is voor mij uitgemeten, ik ben verrukt van wat mij is toebedeeld!
Avarech et-yewah asjer yeatsani af-leilot yisoeni chilyotai:
Ik prijs de Eeuwige die mij inzicht geeft, zelfs in de nacht spreekt mijn geweten!
Sjiwiti yehwah lenegdi tamid ki mimini bal-emot:
Steeds houdt ik de Eeuwige voor ogen, met hem aan mijn zijde wankel ik niet!
Lachen samach libi wayagel kevodi af-besari yisjkon lavetach:
Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel, mijn lichaam voelt zich veilig en beschut!
Ki lo-taazov nafsji lisjol lo-titen chasidcha lirot sjachat:
Jij levert mij niet over aan het dodenrijk en laat jouw trouwe dienaar het graf niet zien!
Todieni orach chayim sova smachot et-paneicha neimot bimincha netsach:
JIJ wijst mij de weg naar het leven: overvloedige vreugde in jouw nabijheid, voor altijd een lieflijke plek aan jouw zijde!
Ongetwijfeld de Gezalfde: want hy verzekerd zich, dat hy in 't graf gedaald, de verrottinge nochtans niet zien, of ondergaan zal: maar David is verrot, gelijk alle menschen, zo spreekt daar David niet, maar voert den Masjiach, als waaren Hoogenpriester in: Bewaar my, o G d, want ik betrouw op Jou, zegt die lijdende Heiland!
Is 't niet het zelve,
als,
Vader,
is 't mooglijk,
laat deeze drinkbeker van my voorby gaan?
Moet de Masjiach, als hy dus bid, niet in angst en lijden zijn?
Moet hy den dood, en smaad der zijnen, en Satans beschimpingen niet gevoelen?
Moet hy zich op zijns Vaders almagtigheid niet verlaten,
als hy zegt
EL,
grootmagtige G d?
Wat
is dat
anders, dan JC
zeide: alle dingen
zijn jou mooglijk, Vader,
neem deezen drinkbeker
van mij
weg
...
Die
symboliek is
duidelijk, net als
wat er gebeurde.
En wat wij ook nu
nog ervan kunnen
ondergaan en
ervaren
...
~
~@~
set, man, 110 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende