mydizandlopertjes


't mydi zandlopertje

DE
ene g d
is de andere niet
de ene mens is de andere niet
't ene monotheisme is 't andere niet
't is dus ook nog maar de vraag in hoeverre we
in Israel kunnen spreken van monotheisme?!

Psalm 82
zegt dat Israels g d
temidden van de goden staat en hen aanspreekt:
de [af]goden worden in de Hebreeuwse bijbel doorgaans
nog niet [helemaal] ontkend ~
ze worden naar 't tweede plan verwezen ~
er is er maar
EEN
die onze 'eer & aanbidding' waard is:
YHWH!
De g d met zijn onuitsprekelijke naam
die zonder beelden vereerd wil worden.
We kunnen hier beter van
monolatrie
dan van monotheisme spreken.

Pas rond de Babylonische ballingschap
[van meer dan 2500 jaar geleden] breekt een religiekritiek door
waarbij ook het blote bestaan van 'de goden' wordt ontkend.
De tweede Yesjayahoe is daarvan de klassieke vertegenwoordiger.
Met bijtende spot beschrijft hij een man die een boom kapt,
van de ene helft een vuurtje stookt, en zegt:
"Ha, lekker warm!"
en uit de andere helft een beeldje hakt en daartegen zegt:

"JIJ
bent mijn G d!
"

[Yesjayahoe 44:14-20]

Toch zal ook nog Sjapo in 't zogenaamde Nieuwe Testament
niet zonder meer zeggen dat een afgod helemaal niet bestaat,
maar er nog steeds een demonische macht in zien?
Het gaat in Israel van 2000 jaar geleden niet primair om de vraag of deze 'goden' bestaan,
maar of ze wel of niet 'vereerd' & 'gediend'
mogen worden.

Nu maakt zoiets in het algemeen niets uit.
De oude mozaische onderscheiding blijft ook bij deze typering van Israels monotheisme overeind?
De vraag is en blijft dus in feite vooral:
wat heb je eraan en wat
doe je ermee!

blozen



04 okt 2008 - bewerkt op 04 okt 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van set
set, man, 110 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende