symboliek is net als hersengymnastiek & aerobics?!
Je
ziet overal
ter wereld nu
soortgelijke patronen, processen, mensen
met & zonder werk.
In feite
komt het dus al die vele eeuwen lang
voor de meeste mensen op ongeveer hetzelfde neer.
Je hebt ze in allerlei afmetingen,
vormen & inhouden, families, stammen,
groepen, volken
& rassen.
Het meest kenmerkende
van mensen zijn onze overeenkomsten en verschillen:
alleen onderscheiden sommigen zich meer dan anderen, zijn meer of minder mededeelzaam,
schoner/viezer, slimmer/dommer &
aangenamer/irritanter.
Op grond van mimiek,
gebaren, talen, tekens & symbolen zijn we meer of minder verschillend van elkaar.
Vanaf de allerverste oertijden, dwars door alle eeuwen en plaatsen heen kun je ons dus tegenkomen:
ook nu en hier in de Nederlanden, op de vale Ouwe @ Irminloo
& overal op de aardkloot met
'lichaam & geest'.
Toen de omringende Gelderse Vallei~
en voor landbouw gschikt werden gemaakt sinds meer dan 1000 jaar,
had dit dus ook voor de bestaande maalschappen op de stuwwallen gevolgen
zoals we nu pas goed leren beseffen?
De vroegere natte gronden in de Gelderse Vallei
waren beter geschikt voor landbouw dan de gronden boven op de stuwwallen.
Bovendien steeg de vraag naar hout in de loop der tijd!
Mede hierdoor
verlegden sommige maalschappen hun belangen.
Grofweg twee ontwikkelingen deden zich dan ook voor.
De maalschap {zie: Folckerus & gronden beheer i/d 13de eeuw}
bleef gericht op landbouw, zoals bij Garderen, waar de landbouwproductie belangrijk bleef.
Hier hebben de landbouwgebieden zich kunnen uitbreiden.
Daarnaast richtte de maalschap zich op de houtproductie,
zoals bij de malebossen op de stuwwal bij Drie {Thri}! Het Speulder~ & Sprielderbosch kwam in handen van een maalschap dat hout~
productie voorop stelde.
De gronden
werden nu voortaan dan ook veel intensiever bebost.
Een deel was ingericht voor productie van timmerhout.
Men streefde vooral naar productie van hoge rechte bomen.
Andere delen werden beplant met eikenhakhoutbos.
De belangen
van de maalmannen en de boeren liepen zeer uiteen!
De maalschap vervreemdde van de boeren:
zelfs enkele landbouwpercelen
werden bebost.
Daarnaast
probeerde de maalschap
de bosweiding door vee zo veel mogelijk te beperken.
Dit leidde tot problemen met de boeren, die zelfs met brandstichting dreigden.
De boeren kregen te maken
met regels en boetes.
Dit systeem
van regelgeving voor gebruik
en boetes bij misbruik hebben er voor gezorgd dat het bos in stand bleef:
de omgeving van Drie is de eeuwen door bebost gebleven.
In de loop van de tijd gingen de maalschappen
in Harderwijk wonen en vergaderen.
Ze kwamen
naar Drie om daar recht
te spreken
...
set, man, 110 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende