Waar al deze mydi-verhaaltjes op neerkomen is meestal 't ontdekken van overeenkomsten & verschillen.
Volgens anderen was het reageren op de z.g. Thomas-christenen [zie mordechai], maar een van de vele motieven van het Johannes-evangelie en reageerde de schrijver tegelijk op veel meer min of meer vroeg-christelijke groepen uit zijn omgeving. Er zijn vele & zeer verschillende theorieen over de relatie tussen de evangelies van 'Johannes' & 'Thomas'! Ze kunnen ook onafhankelijk van elkaar zijn ontstaan? Maar zelfs als het juist zou zijn dat het evangelie van J. onder meer reageert op een groep van Thomas-christenen, dan betekent dit nog niet dat deze groepering daarom al beschikte over het evangelie van T. dat pas i/d 20ste eeuw aan het licht is gekomen [zie ook Gilles Quispel]! We hebben onderhand vast wel al eerder en vaker gezien dat dit evangelie, in de vorm en omvang waarin wij het nu kennen, regelmatig secundair is ten opzichte van de bekende vier nieuwtestamentische evangelies! Daaruit blijkt dat de collectie spreuken zoals die bekend is geworden later dan de canonieke evangelies is samengesteld vermoedelijk ergens in de tweede eeuw? Elaine Pagels vergelijkt 't evangelie van T. ook met de synoptische evangelies van Math, Marc & Luke. Yehosjoea vraagt in een belangrijke scene in deze evangelies aan zijn naaste leerlingen, wie de mensen wel of niet zeggen & denken dat hij is. Zijn leerlingen antwoordden: sommigen zeggen dat jij Yochanan de Doper bent, anderen dat je [als] Elya bent, & nog weer anderen dat u een v/d profeten bent!
Maar goed, eerst nu maar wat eten en drinken. Buiten motregent het & binnen is het twintig graden ...
Misschien tot straks of later op een van deze mydikanalen!?