[Foto's] 105e uitruk - Weer een dodelijk ongeval

Met het dodelijk ongeval van gisterochtend nog vers in mijn geheugen, gingen we vandaag een nieuwe dag in! Ik zat bij een brandweercollega thuis na te praten van de hardloopwedstrijd die we gelopen hebben, toen ineens de piepers gingen. We waren met zijn drieën, alledrie bij de brandweer, echter gingen er maar 2 piepers af.. wéér de HV-code.. De derde collega zat nog niet in het HV-team dus werd niet gealarmeerd, maar ik en de andere collega zetten het op een rennen naar zijn auto.
Als een directeur werd ik gereden naar de kazerne met een prive-chauffeur, waardoor ik onderweg de pieper kon bestuderen.
De locatie was vlakbij een populaire uitgaansgelegenheid hier in de buurt dus we gingen onderweg al speculeren wat er gebeurt kon zijn, omdat er 'Beknelling' op de pieper stond.

Op de post waren wij als eerste, en kleedde ons snel om om vervolgens plaats te nemen in de wagen. Niet veel later kwam de rest van het team en reden we weg naar het adres. Omdat het weer in een ander gebied was dan onze post, werden we gekoppeld aan de tankautospuit van die regio, die ook net op weg was naar het ongeval. Ze zeiden dat als ze ter plaatse waren ons wel zouden inlichten wat er aan de hand was..
We reden dus maar verder en onderweg was het akelig lang stil.. ondertussen waren we bijna ter plaatse en zagen we in de verte wat zwaailichten en auto's langs de kant, maar nog steeds geen ongeval of iets dergelijks..

Toen we de andere wagens genaderd waren zagen we het voertuig liggen waar het om ging.. deze was uit de bocht gevlogen en op de kop in de (droge) sloot terecht gekomen, waardoor deze vanaf de weg slecht te zien was.
De achterklep stond open, er waren meerdere collega's van de eerste brandweerwagen al rondom het voertuig en de bevelvoerder liep wat heen en weer tussen ambulance, politie en zijn manschappen.

http://www.hvzeeland.nl/pictures/5/3/6/30635.jpg " class="resize" alt=""/>

Toen wij uitstapten kregen we te horen dat de kraan direct opgesteld moest worden en dat er stophout nodig was, om het voertuig te stabiliseren. Hierdoor werd de containerbak afgezet, de kraan naast de sloot geplaatst en mijn collega en ik gingen direct om het stophout uit de container, waarbij we ook andere containers meenamen waarop het zwaardere materiaal stond.

http://www.hvzeeland.nl/pictures/8/2/6/30628.jpg " class="resize" alt=""/>

Vanwege de wind en de toegestroomde pers / toeristen werd besloten om ook de zichtschermen op te zetten, wat vanwege de harde wind geen makkelijk klusje was. Terwijl wij bezig waren om de pennen in de grond te slaan en het scherm vast te binden, zag ik dat de kraan de wagen inmiddels aangeslagen had en dat het stophout was geplaatst, waardoor de wagen stabiel stond. De bestuurder zat nog vast, maar lag voor mij uit het zicht en de ambulance stond paraat op de kant.

http://www.hvzeeland.nl/pictures/7/2/6/30627.jpg " class="resize" alt=""/>

De pennen voor het scherm waren niet groot genoeg om het scherm te houden, dus werd besloten om de karren die we uit de container hadden gehaald, ervoor te zetten zodat het niet weg zou waaien, en met dat we daarmee klaar waren zagen we het slachtoffer uit de wagen getrokken worden, die op een brancard werd gelegd. Echter toen deze brancard op de kant gezet kon worden, deed de ambulance er direct een wit laken overheen, waardoor iedereen al wist wat er aan de hand was. De bevelvoerder riep iedereen bij elkaar om uit te leggen wat de situatie was.. de trauma-helikopter is afgezegd, het slachtoffer is namelijk overleden en kunnen niks meer voor hem doen.
De man was tijdens het rijden onwel geworden en vervolgens door het over-de-kop slaan met zijn hoofd tussen de wagen en de slootkant gekomen, waardoor zijn nek vermoedelijk is gebroken. Zijn vrouw zat naast hem en heeft via de achterkant van de wagen eruit kunnen kruipen. Wonder boven wonder was zij ongedeerd en is ze weggevoerd door de ambulance-dienst. Voor de man was het echter allemaal te laat en zat er niets anders op dan de begrafenisondernemer weer te bellen en de zaken af te handelen op de plaats van het ongeval.

http://www.hvzeeland.nl/pictures/1/3/6/30631.jpg " class="resize" alt=""/>

Wij hebben nog tot het laatst geassisteerd om de beste man van de brancard over te dragen aan de begrafenisondernemer, waarbij het moment van iemand in een lijkzak stoppen nog steeds heel onwerkelijk en vreemd aanvoelt. Dat was ook het moment dat ik voor het eerst de man in zijn geheel kon zien, en het viel mij op dat de verkleuring zo snel optreed bij iemand die is overleden. Zijn benen waren ook gebroken, wat ik kon zien toen iemand zijn benen moest pakken om hem over te tillen. Gelukkig ging de rits snel dicht en konden wij verder gaan met het opruimen van het materiaal en materieel. Ik moest als laatste nog een blok stophout onder de wagen vandaan halen waardoor ik nog even in de wagen kwam te zitten. Toen hoorde ik de radio zachtjes spelen en besefte ik weer dat dit ook gewoon 2 mensen als jij en ik zijn, die tot voor kort gezellig samen over een weg reden, luisterend naar een muziekje en ineens is het over.. wonder boven wonder is de vrouw ongedeerd gebleven..

Hierna konden wij nog even een bakje koffie doen op de post van de eerste tankautospuit, waarbij we weer uitgebreid geëvalueerd hadden over de inzet. Wat ging er goed en niet goed, en hoe de zaken allemaal geregeld werden.
Ik herkende de officier van de inzet van gisteren, waarbij hij hetzelfde praatje had gehouden.. Het kan raar lopen, in 3 jaar tijd geen enkel dodelijk slachtoffer, en nu heb je er 3 in een half jaar tijd..

Ik sloot de vorige af met "laat het geen trend worden" maar nu echt: laat mij maar mensen redden in plaats van bergen..
19 jun 2011 - bewerkt op 19 jun 2011 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Vuurvlieg
Vuurvlieg, man, 36 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende