Na weer een lange tijd automaatjes, loos alarmpjes en onbelangrijke meldingen, had ik er vannacht weer eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen..
Om 03:27u ging de pieper en deze klonk anders dan normaal.. het komt wel vaker voor dat de batterij (toevallig) midden in de nacht leeg is en daardoor gaat piepen, maar dat was dit keer niet het geval. Voor dat ik mij aankleedde keek ik dus op de pieper en zag het woordje ‘Beknelling’ staan.. Ik wist gelijk dat het dus het geluidje was van de HV-code in plaats van de blusploeg. Het adres lag ergens buiten een dorpje op een lange landweg en dat voorspelt meestal niet veel goeds.
Ik was als eerste op de kazerne en kleedde mij snel aan, en stapte in de wagen. Al snel zat hij vol, vertrokken we richting het adres en luisterde wat de alarmcentrale ons te vertellen had.. “op de kruising van … heeft een eenzijdig ongeval plaats gevonden, politie is net ter plaatse en het slachtoffer zit bekneld, tankautospuit, ambulances en trauma-helikopter zijn aanrijdend en aanvliegend”..
Aii dat klonk al helemaal niet goed, met twee voertuigen gingen wij op pad en vanwege het tijdstip was het uitgestorven op de wegen. We konden overal snel doorrijden en konden ondertussen meeluisteren over de mobilofoon. De ambulances en tankautospuit kwamen ongeveer tegelijk aan en deelden aan ons mee dat het slachtoffer half uit de wagen hing, geen gordel had gedragen en dat ze gingen kijken wat ze konden doen.
Wij waren bijna ter plaatse en vlak voordat we de weg opdraaiden kregen we te horen dat we onder prioriteit 2 door konden komen. De zwaailampen gingen uit en we vermoedde al het ergste. Eenmaal ter plaatse ging de bevelvoerder polshoogte nemen bij de andere eenheden en inderdaad, het slachtoffer (een jongen van half de 20) was al overleden, maar zat nog wel bekneld.
De auto was met hoge snelheid tegen een boom aangereden en het motorblok was daarbij volledig opzij geperst. Zijn benen zaten ergens vast, maar vanwege de vervorming van het dashboard en stuurkolom kon niemand eigenlijk zien hoe of wat.
http://www.hvzeeland.nl/pictures/1/9/5/30591.jpg " class="resize" alt=""/>
http://www.hvzeeland.nl/pictures/4/9/5/30594.jpg " class="resize" alt=""/>
Wij hebben daarom in eerste instantie alleen afscherm-zeilen geplaatst tegen de fotografen/omstanders, om vervolgens het onderzoek van de politie af te wachten. Na de verkeers-ongevalsanalyse is er besloten om het voertuig geheel in te pakken en op te laden, om het slachtoffer bij het bergingsbedrijf te bevrijden, zodat ondertussen ook een lijkwagen gebeld kon worden. Als we dit op het plaats van het ongeval zouden moeten doen, moesten we namelijk eerst een uur wachten op de begrafenisondernemer en dat leek onze leidinggevende geen goed plan.
http://www.hvzeeland.nl/pictures/6/9/5/30596.jpg " class="resize" alt=""/>
http://www.hvzeeland.nl/pictures/7/9/5/30597.jpg " class="resize" alt=""/>
Wij konden hierdoor even terug naar de kazerne, mensen die moesten werken konden gewisseld worden, en vervolgens zijn wij daarna weer naar het bergingsbedrijf gegaan om te assisteren bij de bevrijding.
De ambulance, politie, en de bergers waren al gearriveerd en niet veel later ook de rest van de brandweer-eenheden.
Vervolgens konden we na overleg, in een afgesloten garage zonder pers erbij, starten met het knippen en persen van de verfrommelde auto. De beide voorportieren gingen eraf en vervolgens hebben we met de ram het dashboard terug naar voren kunnen duwen, zodat zijn voeten vrij kwamen. Nu kreeg ik pas goed zicht op de jongen, net iets ouder dan ik, waarbij veel van zijn kleren gescheurd waren, zn armen en benen ernstig beschadigd maar verder nog redelijk normaal was. Zijn stoel was schuin naar achteren geklapt en hij zat links tussen zijn stoel en de zijkant van de wagen in, met zijn bovenlichaam buiten het raam. Hierna hadden we ruimte genoeg om hem uit de auto te tillen en in een lijkzak te leggen, waarna hij weggebracht werd voor verder onderzoek door de arts. Voor ons als brandweer zat de taak erop en hebben verder nog gekeken naar de airbags en onderdelen van de motor, maar daar was niks meer van over. Het motorblok is zeker 2 meter terug de auto in geknald en de snelheidsmeters zaten bijna tegen het dak. De gordel hing er ‘gaaf’ en ongebruikt bij, en er was verder weinig herkenbaars meer over aan de voorzijde van de auto.
We hebben vervolgens onze spullen ingepakt en hebben uitgebreid nagepraat over de inzet, samen met de andere collega’s van de brandweer, de ambulance en de officieren van dienst. Het schijnt dat de jongen bij aankomst van de politie nog een zwakke pols zou hebben, maar dat hij direct al reanimatie nodig had. Doordat hij bekneld zat kon hij er niet uit en kon niemand meer iets voor hem doen.
Een hele trieste afloop voor het begin van zo’n mooie dag.. tegen kwart voor 8 was ik weer terug thuis en ben op het gemakje gaan douchen, ontbijten.. Het tweede dodelijk ongeval binnen een half jaar, terwijl de eerste 3 jaar geen enkel dodelijk ongeval plaats vond. Laat het maar geen trend worden..