10.15 uur, zaterdagochtend.. ik lag nog lekker te snoozen in bed, geen zin om eruit te gaan want ik zag dat het gesneeuwd had.. de auto's lagen onder een pak van 10 centimeter sneeuw en jahoor.. piep piep piep.. ik zag gelijk het woordje 'binnenbrand' en trok zo snel als ik kon alles aan, om vervolgens toch maar een jas mee te pakken.
De auto schoof ik met mn armen zo snel mogelijk rij-klaar om vervolgens weg te scheuren..in een gangetje van 20 km/u...
De wegen waren spekglad en iedereen reed op het gemakje, mooi moment om zelf ook kalm te worden en op de kazerne was het nog niet druk. Iedereen had natuurlijk hetzelfde probleem, maar langzaamaan druppelde de mensen binnen.
Ik ging snel zitten op de plaats van nummer 3 en de wagen zat al snel vol. Ik hoorde het bericht van de alarmcentrale, welke ons meldde dat er brand zou woedden op een woonboot, onbekend of er nog mensen aanwezig zijn.
Gelijk stapte ik weer op om redvesten te pakken, aangezien het op een boot zou branden, eigen veiligheid voorop natuurlijk
Iedereen trok met tegenzin zijn redvest aan omdat het veel tijd kost en onhandig zit.. je ademluchtset moet er ook weer overheen dus dat ding is maar onhandig.
De wagen was inmiddels vertrokken en tetterde over de kruispunten, richting de kade waar de boot lag. We waren op tijd klaar en ik kon mij bezig houden met de waterwinning.
Tijdens het wegrijden was er al middelbrand gemaakt en was de tweede tankautospuit onderweg. We draaiden de laatste bocht om en we zagen de weg vol rook staan, vlak naast de kade. Ontzettend veel rook kwam er uit de boot en het enige waar ik mij even mee bezig moest houden was de brandkraan.
Ik stapte uit en wist dat de ondergrondse brandkraan aan de overkant van de straat hoorde te liggen.. ik ging op zoek naar het rode gevelbordje en hoorde de tweede tankautospuit al aankomen.
Niet veel later zag ik eindelijk het bordje en had de brandkraan gevonden en begon met het openen van de put en het plaatsen van het opzetstuk. Ik rende terug naar onze wagen en ondertussen kwam de tweede spuit om de hoek, ik moest er voorlangs lopen en was erg blij dat hij zijn sirene nog even aan liet staan voor mij.. met wellicht wat gehoorschade pakte ik wat slangen en rolde deze richting opzetstuk, waarna snel de waterwinning was opgebouwd.
Hierdoor konden wij ook ingezet worden op de woonboot, waar 1 en 2 inmiddels een poging hadden gedaan om te blussen.
De woonboot lag verscholen achter tientallen planten, struiken en obstakels, waardoor zij ontzettend moeilijk naar de ingang kwamen.
Eenmaal daar troffen zij een klein deurtje aan met daarachter een gigantische verzameling van kranten, tijdschriften, cd's en noem het maar op.. Door de dikke rook zagen zij niet waar ze tegen aan liepen en zagen geen doorgang, waardoor zij niet op die manier naar binnen konden.
Hierdoor werden de 1 en 2 van de andere tankautospuit ingezet op het achterdek om daar de deurtjes te openen. Wij stonden met lagedruk als dekking op diezelfde achterdeuren, waar de brandhaard zou zitten.
De deurtjes gingen open en hierdoor kon de nieuwe ploeg de brand grotendeels blussen.. na verloop van tijd raakten zij door de ademlucht heen en konden wij de brand volledig af gaan blussen door in de boot te kruipen. Letterlijk kruipen, want er was geen wandelpad meer over, alle stapels waren omgevallen en de boot was nu een grote vuilnisbelt, waar overal brandende resten tussen zaten. Alles moest omgedraaid en verplaatst worden om het nog een beetje af te kunnen blussen.
Een uur later zat alles erop en konden we gaan inpakken.. flinke klus!