Ik zie net dat het alweer bijna 2 weken geleden is sinds mijn laatste uitruk.. in de tussentijd is mijn pieper nog 2 keer gegaan voor een automatisch brandalarm maar ik was te laat op de kazerne dus was de auto al vol.. 'helaas'..
Vanavond was het dan weer zover, iets voor 9 uur 's avonds ging mijn pieper..
"P1 Korendijk 30 Middelburg Schoorsteenbrand" M. en ik lagen eigenlijk nét in bed dus ik moest snel op zoek naar mijn kleren waardoor ik dacht dat ik te laat zou zijn. Ik gooide mijn pieper naar M. zodat zij hem voor kon lezen terwijl ik mij aan het aankleden was.
Onderweg had ik alle stoplichten mee en was mijn snelheid op de weg ook ietsjes te veel van het goede.. maar ik was nét op tijd en stapte als laatste in in de wagen en reden we weg, eindelijk weer eens met toeters en bellen, door heel de binnenstad! Ik klink als een klein kind maar ik genoot met volle teugen van de rit, aangezien de voorgaande keren vrij laat was dus waren er bijna geen auto's op de weg. Ditmaal was het rond 9 uur dus zag je overal auto's voor ons aan de kant gaan en was het flink genieten van de vrij lange rit!
Maar goed, je doet het niet voor je lol en ondertussen klonk de melding via de bevelvoerder die vertelde dat er brand ontstaan zou zijn in het schoorsteenkanaal en dat de bewoners buiten op straat zouden staan. Ik was nummer 3 dus zou in eerste instantie voor de waterwinning zorgen, maar toen wij aankwamen viel er in eerste instantie nog niks te blussen. De nummers 1 en 2 gingen samen met de bevelvoerder op onderzoek uit en stelde vast dat het kanaal verstopt was geweest, en door het branden van deze verstopping was de schoorsteenpijp (de metalen pijp die uit het dak steekt) 'geklapt' van de hitte. Deze stond nu als een wankele puzzel overeind en moest afgebroken worden.
Omdat 1 en 2 beneden bij de open haard bezig waren werd mij verzocht om ademlucht om te hangen en met G. (bevelvoerder van de ladderwagen) omhoog te gaan naar de schoorsteen, en daar de schoorsteen te vegen + de pijp neerhalen. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en ging met een inwendige glimlach op weg naar de 4530 en ging mijn ademlucht omhangen. Niet veel later stond ik bij de korf van de ladderwagen en stapte ik in. De bevelvoerder schoof de ladder snel en behendig omhoog naar de schoorsteen, die wat lastig was gepositioneerd tussen 2 daken in. Daar stond inderdaad een lange pijp van 4 á 5 meter op de schoorsteen waar nog wat rook uit kwam.
Het schoorsteen-veeg gereedschap werd snel omgebouwd naar een lange ketting met een kogel eraan vast, zodat we al slingerend vanuit de ladderwagen de lange pijp omver konden stoten. Ondertussen was nummer 1 op het dak gegaan om de pijp om te ruimen en om even later het de borstel van het schoorsteen-veeg gereedschap in het rookkanaal te begeleiden. Ik mocht dit karweitje doen en al na 5 minuten voelde ik het gewicht in mijn spierballen.. en ik was nog maar net begonnen
ik deed zo goed mogelijk mijn best zodat ik niet al te lang hoefde te staan met dit spul in mijn handen, en na een paar flinke vegen was het kanaal weer vrij en konden we op gaan ruimen.
De pijp bleek asbest-houdend materiaal te bevatten dus ik moest op het einde iedereen schoonspuiten die die pijp had aangeraakt, evenals het gereedschap wat gebruikt was. Al met al zijn we 2,5 uur bezig geweest en toen ik weer thuis kwam lag M. al lekker te snurken.. weer een leuke uitruk en leuk werk mogen doen. Vooral het uitzicht vanaf de ladderwagen is geweldig als je boven Middelburg hangt.. laat dit soort klusjes maar vaker komen! Al was het spierpijn achteraf niet zo heel erg prettig, maar daar heb ik M. mee lastig gevallen de volgende dag! (A)
Tot de volgende!
V.